Jak czytać oznaczenia na oponach?

Opona i felga samochodowa

02 wrz Jak czytać oznaczenia na oponach?

Zmieniając opony z zimowych na letnie i odwrotnie nie ma powodu nabywania nowego ogumienia. Po kilku latach ich użytkowania przed taką decyzją staje jednak każdy kierowca. Wówczas spory kłopot sprawiają ich oznaczenia. Jak rozumieć oznaczenia znajdujące się na oponach samochodowych?

Rozmiar

Bezsprzecznie najważniejszym oznaczeniem na oponie jest rozmiar wyrażany kombinacjami „205/55 R16” czy „175/65 R14”. R16 lub R14 oznacza w tych zapisach średnicę felgi. Odpowiednio 205 oraz 175 to szerokość opony podawana w milimetrach, a 55 i 65 – wysokość gumy, a więc jej profil.

Zimowe, letnie a może całoroczne?

Kolejnym ważnym oznaczeniem, które znajdziemy na oponach, jest oznaczenie ich przydatności. Rozróżniamy opony na sezon zimowy, letni lub opony tzw. całoroczne.

Opony na zimę mają znak płatka śniegu i/lub potrójnego szczytu górskiego. Poza tym oznaczone powinny być one symbolem 3PMSF. Wielu błędnie interpretuje opony „M+S” jako opony zimowe. Jest to kombinacja słowa „mud”, oznaczającego „błoto” i „snow” – „śnieg”. Symbol „M+S” znaleźć można też na oponach letnich, które na pewno nie będą miały oznaczeń charakterystycznych dla „zimówek”. Opony całoroczne zazwyczaj mają znaki symbolizujące każdą z pór roku i napis „ALL SEASON”.

Indeksy nośności i prędkości

Oba indeksy normowane są polskim prawem. Według niego indeks nośności jednej opony musi być przynajmniej taki sam jak ćwierć dopuszczalnej masy całkowitej auta. Indeks prędkości ogumienia powinien być natomiast co najmniej równy zaleceniom producenta samochodu, a jeżeli te nie występują, równy bądź wyższy maksimum na prędkościomierzu. Przykładowym oznakowaniem owych indeksów jest 91H, co w praktyce nic kierowcy nie mówi. W tym celu zajrzeć trzeba na stronę sklepu oponiarskiego, żeby dokładnie zapoznać się z informacjami ukrytymi pod tymi oznaczeniami.

Ciśnienie

Bezpieczna wartość ciśnienia w oponie dla samochodów osobowych to 2,2 bara, choć nie jest to wartość optymalna. Najlepiej koło napompować ciśnieniem sprowadzającym się do połowy, pomiędzy granicą 2,2 bara a wartością maksymalną. Tę wyraża oznaczenie „MAX PRESSURE”. Jeśli przykładowo wynosi 300 kPa, to maksymalna wartość ciśnienia wynosić będzie 3,0 bara.

Oczywiście nie są to wszystkie oznaczenia, które można znaleźć na oponach. Poza powyższymi parametrami można mówić jeszcze o wzmocnieniu opony, charakteryzować oponę bezdętkową (tubeless), dacie i miejscu produkcji (DOT), homologacji czy wskazać ich stronę (inside – wewnętrzna/outside – zewnętrzna).

allegro_icon_2